Fredag 3-10-25 - 09:34

Selvbudgettering vil koste kommunen 10 mio. kr.

Administration anbefaler statsgaranti for skatteindtægter i 2026

Selvbudgettering vil koste kommunen 10 mio. kr.
Illustrationsfoto


AF BJARNE HANSEN

ODSHERRED – Det kan ikke betale sig for Odsherred Kommune at vælge selvbudgettering af skatteindtægterne i 2026. Tværtimod viser de nyeste beregninger, at kommunen vil tabe omkring 10 millioner kroner, hvis den fravælger statsgarantien.


Ifølge kommunens indtægtsskøn ligger det forventede udskrivningsgrundlag lavere end det, staten har fastsat i garantien. Dermed vil kommunen få færre skatteindtægter ved selvbudgettering end ved at benytte statsgarantien.


Administrationen peger desuden på, at de ændrede regler for selvbudgettering betyder, at Odsherred fremover kun kan få gevinst, hvis der sker en markant lokal vækst i befolkningstal eller skatteindtægter. Der er dog ingen aktuelle indikationer på, at en sådan vækst vil indfinde sig.

Derfor anbefaler administrationen, at byrådet vælger statsgarantien for 2026, når beslutningen skal træffes i forbindelse med den endelige budgetbehandling.





© Copyright 2026 Nykøbing Avis. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.