Molslinjen investerer milliarder i elektriske kæmpefærger
Færgerne bliver samlet set 11 procent større end verdens største, Bornholmslinjens Express 5. Arkivfoto

Molslinjen investerer milliarder i elektriske kæmpefærger

Verdens største elektrificeringsprojekt til søs begynder på Kattegat

AF BJARNE HANSEN / Tirsdag 22-7-25 - 11:27

SJÆLLANDS ODDE – Molslinjen har netop bestilt to batteridrevne kæmpe-katamaraner, som skal indsættes på Kattegat-ruten mellem Sjællands Odde og Aarhus. Sammen med en planlagt tredje færge markerer det starten på verdens største elektrificeringsprojekt til søs.


Færgerne bygges på det australske værft Incat i Tasmanien og ventes at ankomme til Danmark i 2027–2028. De nye fartøjer bliver 129 meter lange og 30,5 meter brede og kan med batteripakker på 45.000 kWh transportere op til 1.483 passagerer og 500 biler med en hastighed på over 40 knob (74 km/t).


Projektet har en samlet pris på omkring 3,5 milliarder kroner og omfatter også landbaseret ladeinfrastruktur i både Aarhus og Sjællands Odde. Ifølge Molslinjen vil færgerne kunne oplade med 25.000 kWh på blot 30 minutter, svarende til energien i en elbil, der kunne køre 150.000 kilometer.


Rederiet har ansøgt om midler fra statens grønne støttepulje. Hvis støtten bliver godkendt, kan elektrificeringen potentielt reducere Danmarks CO₂-udledning med 132.000 ton årligt, lyder det fra Molslinjens direktør Kristian Durhuus.


Færgerne bliver samlet set 11 procent større end verdens største, Bornholmslinjens Express 5, og med den øgede kapacitet ventes passager- og bilkapaciteten på Kattegat at stige med over 25 procent.





FORKERTE FAKTA? Nykøbing Avis skal ikke offentliggøre faktuelle fejl. Hvis der er noget i denne artikel, du føler er forkert, skal du kontakte os på mail: nykavis@gmail.com.

© Copyright 2025 Nykøbing Avis. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.